Właściwości prozdrowotne inuliny

Inulina – czym jest?

Inulina (https://www.bee.pl/9183-cukier-i-zamienniki-cukru) należy do polisacharydów i jest zbudowana z około 30 – 35 cząsteczek cukrów. Pod względem budowy chemicznej należy do fruktanów i występuje powszechnie w przyrodzie. Jest pochodzenia naturalnego i można ją znaleźć w warzywach i owocach jak np. cebula i czosnek, karczochy, cykoria a z owoców w dużych ilościach występuje w bananach. Jest obecna także w niektórych zbożach.

Inulina to naturalny prebiotyk

Inulina jest prebiotykiem, czyli związkiem, który pobudza namnażanie i rozwój prawidłowej flory bakteryjnej w jelitach. W organizmie człowieka nie ulega trawieniu, w niezmienionej postaci dociera więc do jelit, gdzie staje się pożywką dla korzystnych dla organizmu bakterii. Inulina dzięki swojej specyficznej budowie przeciwdziała zaparciom, wzdęciom i reguluje wypróżnianie, poprzez pobudzanie perystaltyki jelit.  Dzięki temu przypisuje się jej działanie przeciwnowotworowe i minimalizujące ryzyko zapalenia jelita grubego.

Pozostałe właściwości inuliny

Inulina jest bezpieczna dla diabetyków i z powodzeniem może być przez nich stosowana. Oprócz tego jest także niskokaloryczna, więc sprzyja redukcji masy ciała. Udowodniono, że dzięki wiązaniu kwasów tłuszczowych w jelicie obniża poziom złego cholesterolu we krwi (LDL) oraz triglicerydów. Poza tym korzyści z jej stosowania to:

  • wspieranie układu odpornościowego
  • poprzez obniżanie poziomu cholesterolu we krwi, wpływa pozytywnie na układ krążenia
  • Obniżanie glikemii poposiłkowej
  • działanie wspierające w procesie odchudzania
  • poprawienie wchłaniania minerałów jak np. magnez, wapń, żelazo, miedź, fosfor i cynk
  • regulowanie pracy jelit i sprzyjanie ich zdrowiu.

Gdzie znaleźć inulinę?

Inulina, oprócz naturalnej obecności w warzywach i owocach jest stosowana także w produktach spożywczych, jako zamiennik cukru lub tłuszczu, w celu obniżenia kaloryczności produktu, oraz nadania mu prozdrowotnych właściwości. Inulinę można kupić również w formie proszku i samodzielnie dozować ją np. do jogurtów, owsianek, lub ciast.

Czytaj dalej
Inulina – czym jest i jakie są jej właściwości?

Mało kto wie, czym jest inulina od BEE oraz jakie właściwości posiada. Okazuje się jednak, że jej działanie może być bardzo dobroczynne dla naszego organizmu, dlatego warto dowiedzieć się czegoś więcej o tym naturalnym prebiotyku.

Inulina – co to jest i gdzie można ją znaleźć?

Inulina to błonnik rozpuszczalny, który naturalnie możemy spotkać w warzywach i owocach. Pomaga regulować pracę jelit, dlatego często stosowana jest jako prebiotyk. W sklepie znajdziemy ją występującą pod postacią białego proszku. Przypomina skrobię, lecz dużo lepiej rozpuszcza się w wodzie. Inulina występuje przeważnie w roślinach z rodziny astrowatych. Można ją znaleźć w bulwie cykorii, topinamburu, mniszka lekarskiego czy karczocha, a także w bananach, cebuli, czosnku i szparagach. Ostatnio coraz częściej gości na sklepowych półkach jako superfood. W postaci proszku można dodawać ją do koktajlów, soków czy różnego rodzaju dań.

Dobroczynne właściwości inuliny


Inulina charakteryzuje się niską kalorycznością. Ma właściwości stabilizujące i zagęszczające. Po dodaniu do pokarmu, polepsza smak oraz nadaje kremową konsystencję. Zdarza się, że jest używana w zastępstwie tłuszczu – przede wszystkim przez osoby odchudzające się. Co więcej, może dawać uczucie sytości oraz hamować łaknienie, co sprawia, że łatwiej jest kontrolować ilość spożywanych posiłków. Dlatego często jest polecana osobom chcącym się lepiej odżywiać oraz zrzucić zbędne kilogramy. Inulina świetnie sprawdza się również jako prebiotyk. Stymuluje wzrost flory bakteryjnej, a także zmniejsza niepożądane objawy ze strony układu pokarmowego. Za sprawą właściwości błonnika, spowalnia wchłanianie cukru, a także zmniejsza indeks glikemiczny jedzenia. Obniża też glukozę we krwi – z tego powodu poleca się ją diabetykom. Produkty z inuliną posiadają więc szerokie działanie prozdrowotne. Dieta uboga w błonnik oraz prebiotyki może prowadzić do wielu dolegliwości, dlatego uwzględnienie inuliny w diecie powinni rozważyć wszyscy, którzy chcą wzbogacić swoją dietę o cenne składniki.

 

Czytaj dalej
Inulina – czym jest, jej właściwości i zastosowanie oraz skutki uboczne

Jednym ze składników żywności mający bardzo korzystny wpływ na układ pokarmowy u człowieka jest inulina. Prozdrowotny wielocukier mający szerokie zastosowanie. Inulina to składnik, który można znaleźć przede wszystkim w roślinach z rodziny astrowatych takich jak, np. cykoria, słonecznik bulwiasty, mniszek lekarski.

Czym jest inulina?

Inulina jest to naturalnie cukier, należący do fruktanów. Ma postać białego proszku podobnego do skrobi oraz ma dobrą rozpuszczalność w wodzie.

Powoduje wzrost bifidobakterii będących drobnoustrojami, które są uznawane za najważniejsze, jakie znajdują się w ludzkim organizmie. Odpowiadają za wchłanianie składników mineralnych, które są potrzebne dla zdrowia, a ich prawidłowy poziom reguluje stężenie cholesterolu. Inulina odżywia także bakterie w jelitach.

Rozpuszczalny błonnik to rodzaj inuliny, który można znaleźć w 36 000 gatunkach roślin, m.in. w produktach używanych na co dzień: cebula, czosnek, szparagi, banany.  Inulina składowana jest w podziemnych organach roślin: bulwy, kłącza. Głównym źródłem ekstrakcji komercyjnej inuliny jest cykoria.

Inulina w proszku dostępna jest w sklepach z żywnością ekologiczną oraz w zielarskich punktach. W formie tabletek tylko w aptekach.

Inulina – właściwości i zastosowanie

Jest to wielocukier o niskiej kaloryczności. Prawie 10 razy mniej słodsza od powszechnie znanego cukru, jej smak jest lekko słodki. Inulina ma także właściwości zagęszczające, żelujące, stabilizujące oraz strukturotwórcze. Może być stosowany jako zastępstwo dla tłuszczu. 1g inuliny to 4g tłuszczu.

Inulina może poprawiać konsystencję i smak danej potrawy lub wyrobu. Artykuły spożywcze zawierające inulinę zachowują wszystkie swoje cenne właściwości i nie tracą wartości. Używana również jako zagęstnik do zup i sosów, ponieważ po ugotowaniu ma postać galaretki. Dzięki temu można ją stosować zamiast np. żelatyny.

Wykorzystuje się ją do produkcji żywności dla osób, które są na diecie odchudzającej, ponieważ zapewnia uczucie sytości. Powoduje to wpływ na poprawienie kontroli w ilości przyjmowania pożywienia. Zaleca się spożywanie inuliny także w diecie przeciwmiażdżycowej. 

Sprawdzi się nie tylko u osób, które chcą stracić kilogramy. Osoby myślące o zdrowym odżywianiu również mogą korzystać z właściwości, jakie daje inulina.

Normalizuje defekację i przeciwdziała zaparciom, ponieważ doprowadza do kurczliwości jelit, poprawiając przy tym ich perystaltykę. Taki proces minimalizuje ryzyko pojawienia się polipów, zapaleń jelit, a także nowotworów grubego jelita. Ponadto obniża występowanie enzymu – β-glukuronizady – który może powodować rozwój raka prostaty lub piersi.

Skutki uboczne inuliny

Prawdopodobieństwo wystąpienia reakcji alergicznych jest bardzo małe, dlatego inulina uważana jest za bezpieczną do spożycia w każdej ilości.

Spożywanie inuliny warto zacząć od małych dawek w celu zapobiegania pojawienia się trawiennych problemów: biegunka, zaparcia, wzdęcia. Pamiętając pić przy tym dużo wody.

Na początku używania inuliny można zacząć odczuwać dolegliwości w układzie pokarmowym: luźne stolce, nadmierne wzdęcia. 

Czytaj dalej
Powrót do góry